De Boorův algoritmus – applet

Stejně jako algoritmus de Casteljau patří mezi základní výpočetní techniky pro Bézierovu křivky, tak i de Boorův algoritmus nám určuje bod na křivce v čase t. V podstatě je de Boorův algoritmus zobecněním algoritmu de Casteljau pro B-spline křivky s neuniformní parametrizací. De Boorův algoritmus od algoritmu de Casteljau liší tím, že nepoužívá při hledání bodu konstantní rozdělení stran řídicího polygonu. Algoritmus je rychlý a stabilní.

Either scripts and active content are not permitted to run or Adobe Flash Player version 11.1.0 or greater is not installed.

Get Adobe Flash Player

Ovládání appletu

Ovládání appletu je intuitivní. Krom již vysvětlených funkcí společných pro všechny applety má tento pár specifických funkcí, které jinde nenajdete. V tomto appletu nelze ručně měnit uzlový vektor ani stupeň křivky. Pozornost nyní přesuňme k tabulce vpravo. Právě zde jsou zmíněné specifické funkce. Tabulku lze přemístit tažením myši, schovat či znovu otevřít kliknutím na checkbox zobrazit ovládací tabulku. V horní části tabulky je ukázán postup výpočtu výsledného bodu na křivce. V nejvyšší vrstvě jsou souřadnice řídících bodů. Nad každým políčkem řídícího bodu je zobrazena váha daného bodu. Tu lze upravovat tažením posuvníku vlevo dole na panelu. Každá další vrstva obsahuje o jedno políčko méně, vedle každé čáry je zobrazena aktuální hodnota proměnné a. V levé dolní části tabulky můžeme krokovat průběh konstrukce algoritmu, vypínat konstrukci či zapínat a měnit čas t, pro který chceme získat bod na křivce. To lze udělat tažením posuvníku nebo jemněji pomocí tlačítek plus a mínus. Barvy v pravo nám umožní změnit barvu jednotlivých kroků. Zaškrtávací políčko zobrazit polygon zobrazí nebo skryje konvexní obálku křivky.


(c) 2012 Jakub Malina, Pavel Rajmic, Ústav telekomunikací, FEKT, VUT v Brně